Bokanmeldelse: Syrinpikene

Syrinpikene

Martha Hall Kelly har skrevet en sterk og bevegende historie om kvinnelig mot, vennskap og utholdenhet.

Det har vært skrevet mange romaner om sterke kvinneskjebner under 2. verdenskrig. Det er imidlertid første gang jeg leser fiksjon om tematikken som tas opp i denne romanen; kvinnene som ble utsatt for medisinske eksperimenter i konsentrasjonsleiren Ravensbrück.

Syrinpikene-Martha Hall KellyHandlingen i  «Syrinpikene» tar til i 1939, og skildres gjennom øynene til tre kvinner. Det er den amerikanske overklassekvinnen Caroline Ferriday, som arbeider på det franske konsulatet i New York. Caroline elsker jobben sin og alt som er fransk. Og hun har travle dager på konsulatet. Hitlers trusler om invasjon gjør at franske forespørsler om visa øker. Behovet for annen krigshjelp blir også stort etter hvert. Midt oppi dette blir Caroline kjent med den gifte skuespilleren Paul, og selv om hun stritter imot blir hun ubønnhørlig trukket mot ham. Krigen kryper inn på henne personlig når Paul etter hvert returnerer til Frankrike og forsvinner.

Kasia Kusmerick er en polsk tenåringsjente i Lublin. Hun svermer for Pietrik og forstår ikke helt alvoret når tyskerne invaderer landet. Hennes bakgrunn i speiderbevegelsen fører etter hvert til at hun blir aktiv i motstandsarbeidet. Hun fungerer blant annet som kurer for hemmelige kodebeskjeder. Det er et farlig arbeid som til slutt gjør at Kasia blir arrestert, sammen med sin mor og søster. De sendes til Ravensbrück.

I Ravensbrück veves Kasias skjebne snart sammen med den kvinnelige, tyske legen Herta Oberheuser. Herta stiftet først bekjentskap med krigen da farens jødiske lege ble deportert, men det som frustrerer Hertha mest er at Hitler ikke vil la kvinner virke som kirurger, for målet om en kirurgstilling er Hertas største drøm. Hun øyner en mulighet for å nå ambisjonene sine da hun får en stilling i Ravensbrück, og etter hvert blir hun viklet inn i en situasjon det blir umulig å komme seg ut av.

«Syrinpikene» er basert på sanne hendelser, noe forfatteren gjør rede for i bokens etterord, og romanen er full av historiske og tidsriktige detaljer. Herta og Caroline har for eksempel levd, og Kasia er løst basert på en annen polsk kvinne fra samme periode. Kelly har også skrevet inn de tyske, kvinnelige fangevokterne Dorothea Binz og Irma Grese, som ble beryktet for sin sadisme og voldelighet i Ravensbrück.

Romanen er tidvis sterk lesing, og flere av scenene gjør dypt inntrykk. Aller vondest er det å lese om skjebnene til «kaninene», som de ble kalt, kvinnene som ble utsatt for de medisinske eksperimentene. Forfatteren veier imidlertid det vonde opp med håp og balanserer de sterkeste kapitlene med Carolines narrativ fra New York. Carolines opplevelser fungerer som pustepauser i lesingen, men de trekker også tempoet i historien ned. Hun er ikke en like engasjerende karakter som Kasia og Herta, og hennes beveggrunner forblir et mysterium for meg.

Kasias prøvelser, i særdeleshet skildringene av hvor mye mennesker kan utholde ved hjelp av vennskap og samhold, gjør inntrykk, men den mest interessante karakteren er Herta. Det er nifst å lese fra synsvinkelen til en kvinnelig nazist som ikke innså galskapen i det hun var med på. Forfatteren benytter seg av mange frempek for å holde spenningen i historien oppe, og flere av kapitlene slutter med cliffhangere som driver leseren fremover. Handlingen i boken foregår helt frem til 1950-tallet for å vise hvordan krigen påvirket ulike mennesker. Jeg syntes likevel at boken kunne vært avsluttet tidligere da de siste kapitlene ikke var like interessante som resten av boken.

Tittelen «Syrinpikene» kan ha flere betydninger. Syriner blir ofte assosiert med påske, en høytid feiret av jødene for å markere deres løsrivelse fra Egypt. Blomsten kan også symbolisere kjærlighet, og er en hardfør plante som overlever ute om vinteren. Kvinnene i «Syrinpikene» har alle en styrke i seg som gjør at de overlever i harde klima.

I lys av dagens verdenssituasjon er «Syrinpikene» veldig aktuell. Forfatteren skriver engasjert om likeverd og humanisme, og viser hvordan historien ofte gjentar seg. Her er for eksempel en scene som skildrer at USA avviste flere jødiske flyktninger fordi de fryktet at nazister skjulte seg blant dem. «Syrinpikene» er en fortelling om frihet og overlevelse, om tilgivelse og traumer. Men mest av alt er det en bok om kjærlighet og hvordan kjærligheten kan gi oss styrke når vi står overfor uante prøvelser.

• Sjanger: Historisk roman
  • Sider: 479
  • Forlag: Cappelen Damm