Bokanmeldelse: The Couple Next Door

Populariteten til mørke, psykologiske thrillere fortsetter å bre om seg, men ikke alle hypede bøker treffer.

Og hypet har den blitt, Shari Lapenas debutroman «The Couple Next Door». Den har blitt en del av grip-lit bølgen med mørke, psyologiske thriller som inneholder forbrytelser som rammer på det mest sårbare. Mange av bøkene innen denne sjangeren går under betegnelsen «domestic noir», og det er også tilfellet for Lapenas thriller som er solgt til 22 land. Det er snakket så varmt om denne boken at det var vanskelig å gå til den uten forventninger.the-couple-next-door
Småbarnsforeldrene Anne og Marco er invitert i middagsselskap til ekteparet i nabohuset. Deres seks måneder gamle datter Cora er hjemme alene, siden barnevakten meldte avbud, men de bytter på å se etter henne. For hva kan gå galt når de er så nære? Men det utenkelige skjer: utover natten finner de ut at Cora er forsvunnet, og det er ingen spor etter henne. Politiet blir tilkalt, og snart svermer også pressen rundt huset. Hvem har tatt den lille piken, og hvorfor? Snart kastes mistanken på Anne og Marco, for hvilke foreldre lar sin lille datter være alene hjemme mens de selv går på fest? Det gjør ikke saken bedre at Anne har slitt med fødselsdepresjoner og gått til behandling hos psykolog, samt at hun har vært voldelig tidligere. Snart begynner også Anne å mistro sine egne minner fra den fatale kvelden.

Før jeg leste krimromanen hørte jeg at den hadde likheter med Madeleine McCann-saken, og det er absolutt deler her som minner om den. Den lille piken som sover alene og som forsvinner mens foreldrene er ute og hygger seg – selv om de titter inn til henne av og til. Pressen og politiet som etter hvert anklager foreldrene for å ha noe med forsvinningen å gjøre.

Som leser er vi like uforstående som alle andre i boken. Har Anne og Marco noe med saken å gjøre, eller er de bare uskyldige ofre? Gradvis avdekker Lapena mørke hemmeligheter hos de fleste av bokens karakterer, og vi får også bedre innblikk i hva som hendte under selskapet i nabohuset. Kriminalgåten er såpass intrikat at den driver handlingen godt fremover, og er den faktoren som tidvis skaper spenning og interesse.

Likevel er det etter min mening ikke nok med en god krimgåte når dette er det eneste i boken som interesserer, og intensiteten i historien faller også underveis. Jeg opplevde karakterene som for overfladiske og jeg savnet større innblikk i deres personlighet – det er mulig at forfatteren har latt være å bore for dypt i dem for ikke å røpe for mye, men det gjør det også vanskelig for leseren å engasjere seg i historien. I tilegg opplevde jeg språket som så platt og enkelt at jeg var nære på å gi opp lesingen flere ganger underveis. Det var også flere ting her som ble for lite troverdig – som slutten av boken hvor handlingen tar mer og mer av.

Sammenliknet med andre grip-lits blir «The Couple Next Door» en skikkelig nedtur. Les heller «The Girl in the Red Coat» hvis du vil lese en relativt ny thriller om et barn som forsvinner.

Gyldendal forlag har kjøpt de norske rettighetene til «The Couple Next Door».

• Sjanger: Triller/Grip Lit