Bokanmeldelse: The Wife Between Us

Greer Hendricks og Sarah Pekkanen har skrevet en psykologisk sidevender full av overaskelser og vendepunkter.

Da Vanessa møter Richard opplever hun at hun har møtt drømmeprinsen. Richard er kjekk, rik og hodestups forelsket i henne. Vanessa har ønsket seg en ny start, et nytt liv, og Richard kan gi henne dette. De gifter seg, men noen år inn i ekteskapet begynner ting å endre seg. Richard får en elskerinne, og snart er Vanessa redusert til hans eks-kone. Da Richard bestemmer seg for å gifte seg med sin nye flamme blir det viktig for Vanessa å sørge for at bryllupet ikke finner sted.

The Wife Between us

”The Wife Between Us” ble en snakkis allerede før boken var utgitt. Det amerikanske forlaget kjøpte rettighetene i en budkrig, og boken er senere solgt til en rekke land. Teamet som sto bak filmatiseringen av «Piken på toget» har kjøpt filmrettighetene. Etter utgivelsen i januar i år gikk boken inn på de amerikanske bestselgerlistene, og der ligger den fortsatt.

Boken er domestic noir, og handler om destruktive og ødelagte forhold. Ingenting er slik det virker ved første øyekast. Da jeg begynte å lese tok det litt tid før jeg ble engasjert i boken, men så kom det første vendepunktet og jeg ble sugd inn i handlingen. Derfra og ut var boken svært vanskelig å legge fra seg. Overraskelsene er mange, mine tanker om hvordan alt hadde seg ble stadig satt på prøve etter hvert som nye avsløringer ble presentert. Her er det vendepunkter helt til de siste sidene i boken. Det er vanskelig å si mer uten å avsløre for mye, Hendricks og Pekkanen har skapt en intens thriller hvor de fleste detaljer har en betydning – du forstår det bare ikke med en gang.

Språket flyter godt, bedre enn mange andre bøker i denne sjangeren, og er lett å komme inn i. Karakterene har dybde og skildres med innsikt og forståelse. Jeg hørte deler av boken via engelsk lydbok, og anbefaler det varmt. Oppleseren, Julia Wheland, har en stemme som passer utmerket til handlingen og bokens stemning, hennes opplesing høynet lesestunden. «The Wife Between Us” er en lettlest thriller som passer perfekt i solveggen på påskefjellet, på stranden i varmere strøk eller når du rett og slett trenger en spennende og til tider nifs bok du bare kan synke inn i og som river deg med.

Boken kommer på norsk i mai med tittelen «Kvinnen i midten».

• Sjanger: Psykologisk thriller/Domestic noir
  • Sider: 346