Bokanmeldelse: Det store bildet

Gunhild Stordalens biografi er engasjerende lesing.

En dag kan livet slik vi kjenner det endre seg. Den fremtiden vi hadde sett for oss kan bli en helt annen. Hva gjør vi da, når hverdagen må legges opp på nytt? Når de håp og drømmer man hadde trues av noe det synes vanskelig å kontrollere? Dette er utgangspunktet for Gunhild Stordalens sterke og engasjerende biografi, godt ført i pennen av Jonas Forsang.

Gunhild Stordalen-Biografi-Bokhøst-Det store bildet

Gunhild Stordalen har opplevd flere livsomveltende forandringer, både under oppveksten, da hun møtte Petter Stordalen og spesielt da hun ble diagnostisert med den potensielt dødelige sykdommen diffus systemisk sklerodermi. I boken får vi innblikk i alt dette og hvordan Stordalen har bygget opp sin organisasjon EAT, en organisasjon som kjemper for klima, miljø og en bærekraftig levemåte slik at våre barn og barnebarn skal slippe livsomveltende forandringer som kan true verden slik vi kjenner den i dag.

Boken er engasjerende lesing på flere plan, ikke minst i forhold til det nevnte arbeidet med EAT. Den gir også leseren flere perspektiver. Oppbyggingen er litt springende, beveger seg mellom det dypt personlige til å bli en slags debattbok om temaene Stordalen er opptatt av. Jeg håper forøvrig at Stordalen skriver en ny bok senere hvor hun nettopp tar for seg klima, mat og hvordan alle kan bidra til en mer bærekraftig fremtidForsang har fanget Stordalens stemme godt og hun trer klart frem.

«Det store bildet» er ikke bare en biografi, det er også en sterk kjærlighetshistorie som rørte meg. Historien viser hva man kan oppnå hvis man bare våger, noe som ikke bare kan relateres til ekteparet Stordalens tydelige sterke forhold men også til Stordalens kamp for det hun tror på. Det er en bok som minner om at man aldri må gi opp, forandringer er mulig selv når det ser som mørkt ut. En fin biografi full av håp og viktige tanker.

Sjanger: Biografi
Sider: 269
Forlag: Pilar Forlag