Bokanmeldelse: «The Silent Patient»

Bokanmeldelse-leser

Thrillerdebuten til britiske Alex Michaelides har alt som skal til for å å bli en suksess.

«Alicia Berenson var 33 år gammel da hun drepte sin ektemann. De hadde vært gift i syv år». Slik starter en av vårens mest forhåndsomtalte, engelske krimbøker. Alicia har sittet på lukket institusjon siden hun ble dømt for drapet på sin ektemann, men hun har aldri snakket med noen om det som hendte den kvelden. Psykiateren Theo har bestemt seg for å få Alicia til å snakke, og mens vi følger hans jakt på Alicias minner fra den kvelden, får vi også innblikk i Alicias tidligere dagboknotater. Michaelides har latt seg inspirere av den greske myten om Alcestis når han har skapt denne historien.

Allerede før utgivelse i USA og England var «The Silent Patient» solgt til 39 land. Cappelen Damm har kjøpt de norske rettighetene. Forventningene mine var høye, og de ble innfridd. «The Silent Patient» er en god thrillerdebut.

The Silent Patient
Michaelides skriver i et effektivt språk med akkurat nok metaforer til å trekke leseren inn i teksten. Plottets oppbygning er godt uttenkt. Det er en liten del på begynnelsen av boken som kan oppleves som noe langsom, når Michaelides bygger opp karakterene sine, men tempoet øker snart. Spenningen er høy og kulminerer i den overraskende slutten. Jeg så noen av vendepunktene komme på forhånd, men det kan bare skyldes at jeg har lest mange psykologiske thrillere.

Karakterene er fascinerende og interessante, og holdt mitt engasjement oppe gjennom hele historien. «The Silent Patient» er en karakterdrevet fortelling inspirert av britisk krimlitteratur. Boken markedsføres som en thriller, men den har et klassisk krim-mysterium i sin kjerne: hva skjedde den natten Gabriel døde? Historien kryr av mistenkte. Michaelides avslører gradvis hva som finnes av mørke hemmeligheter bak hver karakters fasade. Det siste kapittelet er brilliant, da jeg lukket boken var det med en følelse av uhygge. Karakterene var med meg lenge etterpå.

«The Silent Patient» har alt som skal til for å bli en suksess og er en god start på et nytt krimår.

• Sjanger: Psykologisk thriller
  • Sider: 325